Методи вирішення "проблеми 13 січня"
Posted by metodist on January 21 2009 14:45:34
Як уже повідомлялося, наприкінці 2008 року було прийнято Закон № 799-VI від 25.12.2008, який впливає на розрахунок заробітної плати у 2009 році. А саме, цей закон змінює порядок утримання обов'язкових соціальних внесків як для найманих працівників, так і для роботодавців.
Проблема полягає у тому, що даний закон набирає чинності з дня опублікування (газета "Урядовий кур'єр" №3 за 2009 рік) 13 січня поточного року. Отже, обраховувати внески за січень 2009 року порібно ОДНОЧАСНО і за старими і за новими ставками збору (пропорційно робочим дням).
Зрозуміло, що Закон №799 має на меті сприяти подоланню економічної кризи, але, з іншого боку, на законодавців криза також вплинула не кращим чином... Адже зовсім не було взято до уваги методи та засоби нархування заробітної плати! Для звичайної людини проблема може й не очевидна, але кожен свідомий бухгалтер відразу розуміє який ряд питань перед ним постає.
Це лише написати кілька речень про зміни легко, а ось цікаво було б почути думки причетних до прийняття Закону №799, якби їх змусили порахувати зарплату середньостатистичного українського працівника (особливо у великих бюджетних підприємствах)...
Якщо хтось ще не зрозумів проблеми, ось підказка: на розрахунок внесків за січень 2009 року потрібно затратити мінімум ВТРИЧІ більше часу ніж звичайно (порахувати утримання з працівника до 13.01.09р. + порахувати внески з 13.01.09р. + порахувати суму отриманих значень). Це в кращому випадку. Якщо працівник (особливо пенсіонер) відпрацював не повний місяць алгоритм уже буде іншим.
Ну, і куди ж без повсюдної автоматизації? Комп'ютер, на відміну від людини не може відразу зробити так, як прийнято рішення, якщо потрібний алгоритм не закладено в його програму.
В зв'язку з вищесказаним, пропонуємо власний погляд на методи вирішення "проблеми 13 січня" :
(дивіться далі продовження через Читати повністю)
Extended News
Метод "Ідеальний"
Це якщо ніхто нічого не робить, але внески утримуються правильно.
Зрозуміло, що такий варіант просто нереальний практично. Сума внесків не існує сама по собі і її потрібно розраховувати.

Метод "Незрозумілий"
До такого методу можна віднести будь-які не логічні дії. Можна з незрозумілих причин проігнорувати зміни законодавства (хоча, при поданні річних звітів, органи ФСС з ТВП та ФСС на випадок безробіття зобов'язані повідомляти про це). Тоді буде повний розрахунок по старих ставках. Можна примінити нові ставки з 01.01.09р. Можливо, хтось винайде інший екзотичний варіант.
В будь-якому випадку, ми вважаємо подібні методи недопустимими, оскільки вони порушують законодавство.

Метод "Важкий"
Якщо автоматизація бух.обліку на підприємстві відсутня, то доведеться виконати усі розрахунки вручну. Тобто, береться аркуш паперу, олівець, калькулятор (може й рахівницю ?) і уважно, по кожному працівнику, проводиться однотипна операція утримання="до"+"після". Ну і форма №5 теж повністю пишеться на стандартному бланку вручну.
Цей варіант, в принципі, коректний (і єдино можливий за вказаних умов) з боку законодавства, але надзвичайно важкий фізично.

Метод "Автоматизація"
При наявній автоматизації бух.обліку на підприємстві, звичайно буде використовуватися відповідне програмне забезпечення. Але усі програми налаштовані на ЄДИНУ ставку утримання кожного внеску на місяць. Можна, звичайно, замовити розробникам ПЗ доопрацювання, але, зважаючи на тимчасовість, одноразовість та технічну важкість реалізації поставленої задачі, відповідь розробників майже гарантовано буде негативною. Отже, частину роботи все ж доведеться виконати вручну. У константах доцільно виставити діючі на кінець січня значення внесків, а потім вручну скоригувати внески у бік зменшення. Хоча, може знайдеться надзвичайно працелюбний бухгалтер, який, встановивши константи на нуль, просто перенесе результати повністю ручного розрахунку у програму (на вибір, окремо "до" і "після" (програма сама порахує "всього") або відразу "всього"). А ось форму №5 навряд вдасться отримати автоматично. Потрібно буде або виправляти надрукований документ (що, взагалі-то, не допускається), або переписати основні значення у стандартний бланк.
Даний метод дозволяє спростити проблему, але не розкриває потенціал використання автоматизації як робочого інструменту.

Метод "Правильний"
Константи поточного місяця можна встановити на "середньомісячне" значення. Ці значення наступні:
* утримання внесків до фонду зайнятості з найманих працівників - 0,57%
* утримання внесків до фонду зайнятості з роботодавців (нарахування на ФЗП) - 1,51%
* утримання внесків до фонду соціального страхування з роботодавців (нарахування на ФЗП) - 1,43%

Залишиться лише два нюанси:
1. невірно розрахуються утримання з працівників, що відпрацювали не повний місяць та працюючих пенсіонерів
2. у надрукованій формі №5 будуть відображені саме "середні" значення ставок
Не факт, що перше є помилкою, оскільки при поданні майбутньої звітності фонд не в змозі перевірити ці значення, тому, швидше всього, також буде використовувати "середню" ставку, щоб перевірити лише "незаниження" сум (при одночасному зменшенні ставок "після" працівникам, які не працювали до 13.01.09р. та утриманню з пенсіонерів за повний місяць така ситуація майже неможлива).
А друге можна проігнорувати, або таки вручну переписати значення на стандартний бланк.
Саме такий метод вирішення "проблеми 13 січня" є оптимальним.

Примітка:
1) розглянуті методи використання автоматизації справедливі для переважної бідьшості існуючого програмного забезпечення, хоча базуються на використанні "АС-Зарплата"
2) усі перераховані методи не є інструкцією до дій, а лише носить консультативний характер відділу обслуговування МПП АгроСофт.