Thread subject: АгроСофт ::: автоматизація бухгалтерського обліку :: Обговорення АС-Зарплата

Posted by metodist on 14-01-2015 18:50
#16

В останні дні минулого року ми отримали цілу низку оновлень законодавства. Якщо зміни щодо застосування ПДФО у контексті розрахунку звичайної заробітної плати мінімальні - зміщення порогу 17% до 20%, то нові правила застосування єдиного внеску викликають більше запитань ніж відповідей.

Зокрема, Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" № 77-VIII від 28 грудня 2014 року містить такі цікаві вирази:

Quote

Стаття 24. Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності
1. Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу в таких розмірах:
1) 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років;
2) 60 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п'яти років;
3) 70 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'яти до восьми років;
4) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж понад вісім років;
5) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; ветеранам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України "Про жертви нацистських переслідувань"; донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 Закону України "Про донорство крові та її компонентів".


З першого погляду, зрозуміло, що здійснюється просте розширення градації розмірів оплати лікарняних листків. Але є момент, що змушує замислитись про широту дії нових норм на всю суму таких нарахувань. Адже, закон описує компенсацію від Фонду соціального страхування і не зачіпає норм оплати перших 5 днів хвороби.
Тому, перше риторичне запитання: нові розміри допомоги по тимчасовій непрацездатності застосовуються до загальної суми за лікарняним листком чи лише до сум за рахунок ФСС?

Quote

5) у статті 8:
частину п'яту доповнити абзацами такого змісту:
"У разі якщо база нарахування єдиного внеску (крім винагороди за цивільно-правовими договорами) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску, встановленої для відповідної категорії платника.
При нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам з джерел не за основним місцем роботи ставки єдиного внеску, встановлені цією частиною, застосовуються до визначеної бази нарахування незалежно від її розміру без застосування коефіцієнта бази нарахування";


Тут, фактично, йдеться про примусове обмеження на мінімальний розмір сплати єдиного внеску. Тобто, скільки б працівник не отримав заробітної плати, розмір його внеску не може бути меншим за мінімальний. А мінімальний внесок визначається відповідно до мінімальної заробітної плати. Причому, під внеском розуміється не лише його утримання, а й нарахування. У підсумку маємо, що в будь-яких випадках при нарахуванні доходів менше мінімальної заробітної плати, необхідно утримати та нарахувати ЄВ на 1218 грн.
Таке твердження дуже спірне і неоднозначне, тому викликає цілий ряд риторичних запитань:
- наскільки справедлива взагалі така норма?
- чи правомірне її застосування для працівників, що працюють не на повну ставку?
- чи правомірне її застосування до сум лікарняних, враховуючи можливість компенсації у розмірі від 50%?
- як діяти у випадку перехідних розрахунків? (одного місяця нараховано відпустку, а в наступному заробіток менше мінімального)
- як діяти у випадку відсутності заробітку? (наприклад, відпустка без збереження заробітку)
- як діяти у випадку звільнення працівника на початку місяця?
- як розраховувати внески при одночасному нарахуванні сум, що підлягають різним розмірам ставок ЄВ? (в одному місяці суми заробітної плати і тимчасової непрацездатності окремо/разом менше мнімальної заробтної плати)

Quote

4) у частині першій статті 7:
у пункті 1:
абзац перший після слова "нарахованої" доповнити словами "кожній застрахованій особі";


А ця коротенька фраза (хоч і повторюється для різних категорій платників) викликає непорозуміння щодо реалізації порядку НАРАХУВАННЯ єдиного внеску. Адже всі звикли, що утримання соціальних внесків проводиться з кожного окремого працівника, а нарахування розраховується із загального місячного фонду заробітної плати. Тепер же, враховуючи ще й новинку щодо контролю за мнімальним страховим внеском, ситуація, схоже, має змінитися.
Таким чином, маємо ще одне риторичне запитання: невже тепер нарахування єдиного внеску потрібно проводити персонально для кожного працівника за аналогією з утриманням?

І, наостанок, є технічне, але не менш риторичне, запитання щодо звітності з єдиного внеску, порядок формування якої, очевидно, має бути приведений у відповідність до нового Закону.

Можливо, у нетрях законодавчих змін зачаїлися ще якісь непорозуміння, час покаже. А всі описані вище запитання вже маємо і будемо сподіватися, що вони швидко перейдуть з категорії риторичних у вирішені.