Всеукраїнська недержавна організація "Асоціація міст України" існує з 1992 року. Сьогодні вона об'єднує 527 міст, селищ і сіл,в яких проживає понад 80% населення України. Основна мета діяльності Асоціації - підтримка курсу ринкових перетворень, розширення горизонтальних зв'язків між містами на грунті економічного співробітництва, захист законних прав та інтересів членів Асоціації в органах влади та управління, взаємодія з владними структурами і громадськими об'єднаннями в справі перетворення України на країну з соціально орієнтованою ринковою економікою.
В 2000 році проект реалізовувався спільно Асоціацією міст України і Асоціацією менеджерів міст (США) за фінансової підтримки АМР США. В рамках реалізації проекту було розроблено методику збору, обробки та поширення кращого досвіду органів місцевого самоврядування України, видано і розповсюджено серед міст-членів АМУ п‘ять випусків ілюстрованого бюлетеню "Кращі практики місцевого самоврядування в Україні", проведено п‘ять репрезентаційних семінарів (м. Київ, грудень 1999 р., м. Івано-Франківськ, лютий 2000 р., м. Харків, квітень 2000 р., м. Іллічівськ, серпень 2000 р., м. Київ, жовтень 2000 р.), відкрито рубрику "Досвід українських міст" на Інтернет сторінці АМУ. В кінці року видане повно кольорове видання "Кращі практики в місцевому самоврядуванні України", що вмістило весь кращий досвід, зібраний фахівцями проекту за рік і стало логічним завершенням реалізації проекту.
В 2001 році здійснення проекту продовжилось за фінансової підтримки Канадського Фонду співробітництва. Вийшли в світ чотири випуски бюлетеню "Кращі практики в місцевому самоврядуванні України", проведено три презентаційних семінари (м. Київ, лютий 2001 р., м. Тернопіль, квітень 2001 р., м. Київ для представників районних в м. Києві державних адміністрацій, червень 2001 р.).
З другої половини 2001 року Асоціація здійснює видання "Кращих практик" власними силами. За цей час зібрано більше 150 прикладів, близько 100 з яких були видані в щоквартальних, але вже тематичних збірках "Кращих практик в місцевому самоврядуванні України". До десятої річниці АМУ видано повно кольорове презентаційне видання "Кращих практик". Регулярно поповнюється вже двомовна рубрика "Досвід українських міст" на Інтернет-сторінці Асоціації "АМУ-діалог".
Цією програмою українські міста довели, що місцеве самоврядування в Україні має право на життя, адже всі практики – це приклади самостійного вирішення місцевих проблем, власними силами та за свої кошти, без допомоги чи втручання з боку органів державної влади.
Кращі практики – популярна форма поширення та обміну досвідом за кордоном, в Україні АМУ була першою і залишається єдиною організацією, яка збирає і поширює таким чином напрацювання органів місцевого самоврядування.
Нещодавно вийшов у друк випуск №17 видання "Кращі практики місцевого самоврядування", у якому, зокрема, описано практику використання програмного продукту компанії "АгроСофт" - "АС-Фінплан".
Текст публікації (с.17 видання):
Автоматизація фінансового планування
з допомогою спеціалізованого програмного забезпечення
Передумови
Сьогодні бюджетний процес здійснюється під чітким контролем Державного казначейства України. Кошти з бюджетів виділяють бюджетним установам лише за наявності затверджених кошторисів та документів, які є їх невід'ємною частиною. Індивідуальний кошторис складає кожен розпорядник бюджетних коштів, в т.ч. й ті, які обслуговуються централізованою бухгалтерією. Причому окремо за кожною програмою для установ, які утримуються за рахунок державного бюджету, а для установ, які утримуються з місцевих бюджетів — ще й за кожною функцією. Індивідуальні кошториси затверджують розпорядники вищого рівня.
Зрозуміло, що ця задача не з легких — за наявності кількох десятків КЕКВ та понад десяти КФК звести багатомільйонний бюджет головному розпоряднику коштів важко. Тому виконання повноважень головного розпорядника у частині здійснення контролю за ефективним та своєчасним використанням бюджетних коштів без спеціалізованого програмного забезпечення неможливе. Як правило, для складання розпису намагаються пристосовувати програмний продукт MS Excel, складаючи власні форми із застосуванням формул. Але такий спосіб має ряд суттєвих недоліків:
необхідність придбання недешевої ліцензійної копії MS Office;
потреба в ґрунтовних знаннях з побудови арифметичних формул та логічних зв'язків даних;
- низький рівень стабільності та захисту інформації тощо.
Нововведення
Щоденно стикаючись із подібними проблемами, в Управлінні охорони здоров'я м. Вінниці було прийнято рішення взяти активну участь в реформуванні системи бухгалтерського обліку. Бажання модернізувати схеми фінансової та бюджетної звітності матеріалізувалося в ідею впровадження комплексної централізованої автоматизованої системи, створеної безпосередньо для вирішення задач з фінансового планування і супутніх завдань.
В якості такої системи було обрано нову розробку «АС-Фінплан» компанії МППВКФ «АгроСофт» (м.Вінниця).
Особливий акцент у програмному продукті ставився на реалізації унікальної схеми централізованої синхронізації даних з допомогою мережі Інтернет, яка при цьому має легко інтегруватися в існуючий парк комп'ютерної техніки та не потребувати додаткових витрат на навчання персоналу тощо.
Ідея сформувалась ще у 2005 році, але фінансова ситуація змусила відкласти проект на деякий час. Роботи було розпочато на початку 2007 року, а вже у листопаді того ж року з'явилася перша версія програмного продукту «АС-Фінплан» і почалась його тестова експлуатація. З січня 2008 року система запрацювала на повну потужність.
На той час сформувалася велика зацікавленість у проекті також і в Управлінні охорони здоров'я Вінницької ОДА, мережу закладів якого теж було вирішено обслуговувати з допомогою «АС-Фінплан».
Згодом функціональність «АС-Фінплан» було розширено у бік тісної інтеграції з автоматизованими системами Державного казначейства України. Зокрема, реалізовано експорт розподілів виділених асигнувань та змін до кошторисів за загальним та спеціальним фондами у електронному форматі, що дозволяє органам ДКУ оптимізувати прийом відповідних даних та знизити працезатрати як головного розпорядника, так і ДКУ.
При всій комплексності і об'ємі оперованих даних система «АС-Фінплан» є надзвичайно простим програмним забезпеченням, що не потребує особливих вимог ні від користувача, ні від апаратного складу комп'ютера. Для роботи достатньо будь-якого звичайного комп'ютера, більш-менш стабільного прямого Інтернет-зв'язку та базових навичок користувача ПК. Не зважаючи на централізовану взаємодію користувачів «АС-Фінплан», сама система використовує децентралізовану базу даних із збереженням проміжних даних на зовнішньому сервері. Це дозволяє працювати із нею будь-коли за бажанням і змогою користувача як в режимі віддаленого обміну даними, так і за відсутності як прямого виходу у мережу Інтернет, так і взагалі без нього (з використанням для передачі інформації зовнішніх носіїв даних). Тобто, кожен користувач є автономним і не впливає на взаємодію інших. В той же час, для зручності використання, повноцінно підтримується робота «АС-Фінплан» у локальних мережах із кількома робочими місцями на основі однієї бази даних.
Також приділено увагу системі захисту інформації. Функції «АС-Фінплан» чітко розмежовані задля недопущення зміни даних, створених на різних рівнях доступу або випадкового дублювання операцій через виконання дій не властивих рівню відповідного користувача. Доступ до даних, що знаходяться на транзитному сервері мають лише ті користувачі, для яких вони призначені. А механізм архівування забезпечує створення резервних копій бази даних на випадок непередбачуваних ситуацій.
Результати
Поступово усі користувачі «АС-Фінплан» стали високо цінувати допомогу системи у якісному плануванні бюджету і легкість потім вносити будь-які коригування. Але головною перевагою «АС-Фінплан» перед іншими подібними продуктами є механізм централізованої синхронізації даних з допомогою мережі Інтернет, завдяки якій усі учасники бюджетного процесу на місцевому рівні завжди отримують оперативні дані виконання кошторисів. Міські заклади охорони здоров'я м. Вінниці відтепер мають змогу за лічені хвилини з'ясувати ситуацію із затвердженням очікуваних змін до своїх кошторисів, надходженням фінансування тощо. А органи місцевого самоврядування мають зручний інструмент для управління коштами у сфері охорони здоров'я, який допомагає їх розподіляти і витрачати максимально раціонально.
З самого початку стало помітно наскільки спрощується і пришвидшується обробка даних пов'язаних з індивідуальними кошторисами. Скоротилася кількість особистих візитів та телефонних дзвінків для вирішення поточних питань. Звітні форми стандартизувалися і завжди відповідають актуальному стану законодавства.
Результатом впровадження «АС-Фінплан», як не дивно, стає не лише покращення ходу бюджетного процесу (пряма ціль проекту), а й якісна зміна роботи безпосередніх його учасників. Функціонування системи сприяє розвитку інформатизації у мережі закладів, що взаємодіють через неї. Організуються та розширюються можливості якісного доступу до мережі Інтернет, підвищується загальна комп'ютерна грамотність користувачів і формуються навички використання переваг глобальної всесвітньої мережі у своїй професійній діяльності.
Проаналізувавши досвід використання «АС-Фінплан» Управлінням охорони здоров'я м. Вінниці і схвальні відгуки УОЗ Вінницької ОДА, сьогодні вже цілий ряд головних розпорядників бюджетних коштів Вінницького, Київського і Кіровоградського регіонів взяли на озброєння цю систему.
Крім того, присутній стійкий інтерес до системи «АС-Фінплан» майже в усіх регіонах України і багато головних розпорядників вивчають власні можливості її запуску.